Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen.

Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.

Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.

Montagehal van de Electro Motoren Fabriek Dordt op de hoek van de Korte Parallelweg en …

Afbeelding  552_327572

Collectie
Gemeentelijke Prentverzameling
Inventarisnummer
552_327572
Beschrijving
Montagehal van de Electro Motoren Fabriek Dordt op de hoek van de Korte Parallelweg en het Wilgenbos (links).
Gebouw / instelling
EMF Electro Motoren Fabriek
Geografie
Dordrecht
Straat
Korte Parallelweg Wilgenbos
Datum of periode
01-01-1928  ‐  31-12-1932
Auteur
N.N.
Beeldtype
foto
Annotatie
Het embleem voor EMO staat voor NV Electrische Machine Onderneming, een dochteronderneming van EMF Dordt. Daar werden stofzuigers gemaakt van het merk EMO Basto. Tijdens WO II is dit gebouw met de grond gelijk gemaakt, daarna weer herbouwd maar toen werden er geen stofzuigers meer gemaakt. Na de oorlog werd het gebouw verhoogd, op de hoektoren werd een electromotor gezet.
Trefwoorden
fabrieken
toon op grote kaart
Goed om te weten: de plek kan afwijken van de werkelijke locatie (hij wordt automatisch gegenereerd).

5 reacties Commentaar van bezoekers

J.de Korte 4 uur geleden
2e aanvulling:) : dat het hoekgebouw op de foto tijdens WOII met de grond gelijk is gemaakt is niet te zien op foto 552_300164. De verhoging van het gebouw en het plaatsen van de elektromotor heeft allebei reeds voor WOII plaats gevonden getuige de zojuist genoemde foto en de eerder genoemde bouwvergunningen. De omschrijving hiernaast is dus helaas niet correct.
meld misbruik
J.de Korte 7 uur geleden
Aanvulling: van de diverse oorlogsschade m.n. aan het Wilgenbos zijn diverse foto's te vinden. Dit zal je ongetwijfeld bekend zijn. De volgende luchtfoto's met data geven ook een indicatie van de ontwikkeling van het complex: 552_315648; 552_331706 en 331707.
Nog terugkomend op foto 552_405842 zou je kunnen stellen dat, gezien de data van de luchtfoto's, onze foto genomen moet zijn ergens in de periode 1935/ 1937. Je kunt inderdaad stellen dat de 1 laagse nieuwbouw op de hoek Wilgenbos/ Korte parallelweg na de nieuwbouw reeds snel werd uitgebreid met een extra laag ( 1937/1938). Kennelijk was de fundering en de constructie van de nieuwbouw vanaf het begin reeds voorbereid op deze extra laag. Dit komt in de bouwwereld wel meer voor.
meld misbruik
J.de Korte 9 uur geleden
De E.M.F. is een heel oud Dordts bedrijf zoals je wellicht bekend is, lees b.v. https://nl.wikipedia.org/wiki/EMF_Dordt. Of de datering van deze foto klopt vraagt nader onderzoek. M.i. zou deze kloppend kunnen zijn. Om e.e.a. echter goed te analyseren m.b.t. jouw vraag adviseer ik je de bouwvergunningen van de E.M.F.- Wilgenbos/ Korte Parallelweg na te lopen.
Ik zag in de vlucht dat er 7/12-1937 ( onder adres Wilgenbos -datum 1938) een bouwvergunning is verleend voor het verhogen van het gebouw met een verdieping ( lijkt 2e verdieping gezien de op tekening aangegeven entresols? / 1e verdiepingen) en het ronde trappenhuis enz., e.e.a. zoals op foto 555_16198 zichtbaar is. In 1939 worden er vergunningen verleend voor diverse uitbreidingen. Ik kom ook een bouwvergunning tegen d.d. 6/12 -1940 voor een wederopbouw van het complex. Kennelijk had het gebouw tijdens de meidagen aanzienlijke schade op gelopen. Gezien de zojuist genoemde bouwvergunning van 1937 kunnen de foto's 555_17110 en 555_22017 m.i. nog net van 1938 zijn. Of de datum van foto 555- 405842 moet worden opgeschoven is maar de vraag. Ik denk van niet.
meld misbruik
AvValen 14 uur geleden
Dat van die oorlogsschade klopt niet helemaal. Overigens, de datering van het gebouw en dit plaatje is toch nog lastig. Klopt de datering hier wel? Hier zien we de eerste opzet van het gebouw, in 1938 opgetrokken (zie het commentaar van Ton Waalboer bij 555_17110) met alleen een begane grond, ook op 555_22017 te zien die genomen is vanaf de trappen van de verkeersbrug, dus 2e helft jaren dertig.Volgens dat uitgangspunte moet ook de datering van 552_405842 opgeschoven worden. Niet veel later moeten ook de bovenverdiepingen erbij gekomen zijn getuige 555_16198 van 24 juni 1939 en de foto's met oorlogsschade begin mei 1940 zoals 552_308121 en 1183_2138. De oorlogsschade aan het hoekpand was niet zo heel groot en kon gewoon hersteld worden wat nog zichtbaar is op 318_1423. Die 1e fase met alleen de onderbouw moet dus heel kort bestaan hebben. Merkwaardig! Wat was daar het verhaal achter?
Of bestond die lage onderbouw al en is de boel rond 1938 alleen maar hoger opgetrokken?
meld misbruik
R. Hermsen 7 jaar geleden
Het embleem voor EMO staat voor NV Electrische Machine Onderneming. Dit was een dochteronderneming van EMF Dordt en daar werden stofzuigers gemaakt van het merk: EMO Basto.
Tijdens WO II is dit gebouw met de grond gelijk gemaakt, daarna weer herbouwd maar daarna werden er geen stofzuigers meer gemaakt. Bron: www.holechistorie.nl
meld misbruik
Laat ons weten wie of wat er op deze foto staat.

Je beschrijving wordt direct op de site getoond.

captcha
Neem het woord (6 letters) uit het plaatje over in het invulveld. Onleesbaar? Klik op het plaatje.